سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

پاورپوینت مدیریت پسماند در مناطق روستایی

پاورپوینت مدیریت پسماند در مناطق روستایی 

یکی از مهمترین مولفه های توسعه پایدار روستائی، مدیریت پسماندهای روستائی می باشد. که این مدیریت مستلزم ایجاد زیرساختهای لازم از جمله آماده سازی بستر فرهنگی ، اجتماعی و فراهم نمودن امکانات مالی و تجهیزات لازم می باشد .

ازطرفی روند روزافزون دورریز پسماندهای روستائی کشور ، نیاز مبرم به توجه بیشتر به مدیریت پسماندهای روستائی و نقش آن در حفظ محیط زیست را توجیه می کند .

از آنجا که در کشورهای پیشرفته ، پسماندهای کشاورزی و روستائی ، منبع اصلی تامین انواع مواد شیمیائی مانند الکل ، استن ، انواع کاغذ و خمیر آن ، انواع اسانس های مورد مصرف در صنایع غذائی و بهداشتی و خوراک دام و طیور و مواد مکمل و . می باشد ، بویژه آن که بسیاری از این مواد به کشورمان صادر می شود ، اهمیت موضوع بیشتر نمایان می گردد .

از طرف دیگر ، بر اساس آمار ، تقریبا نیمی از محصولات کشاورزی ، بدون اینکه به مصرف برسد در مراحل گوناگون از بین می روند. و با توجه به حرکت کند صنایع تبدیلی کشورمان نسبت به کشورهای پیشرفته امکان بهره برداری مناسب و کامل از همه اجزاء یک محصول وجود ندارد .

بنابراین برنامه ریزی در جهت مدیریت صحیح پسماندهای روستائی در کشور نیازمند اطلاعاتی درست بوده و از سوئی بی توجهی و عدم اطلاع از وضعیت موجود این مواد ، پیامدهای نامطلوب بهداشتی از جمله افزایش بروز بیماریهای عفونی همچون طاعون ، تولارمی ، کیست هیداتیک ، آسکاریازیس و دهها بیماری واگیر دیگر و عوارض ناگوار زیست محیطی نظیر آلودگی خاک ، آب و هوا را در پی خواهد داشت .

از اینرو بررسی وضعیت مدیریت پسماندهای روستائی ، از جمله مسائل بهداشتی و زیست محیطی پسماندها ، جذب مشارکت مردم در مدیریت پسماندهای روستائی و همچنین ارزیابی راهکارها و مشکلات عمده پسماندهای روستائی و دفع زباله می تواند در برنامه ریزی صحیح جهت مدیریت پسماندهای روستائی و نقش آن در حفظ محیط زیست و تولید محصول سالم نقش مهمی ایفا کند .

حتما بخوانید : اصول جمع آوری پسماندهای جامد در سطح روستاهای کشور

انواع و مشخصات کلی پسماندهای روستایی :

  • پسماندهای مواد غذائی
  • آشغال
  • خاکستر
  • نخاله های ساختمانی
  • پسماند خیابان و کوچه ها
  • اجساد حیوانات
  • پسماندهای کشاورزی و باقیمانده های گیاهی
  • فضولات دام و طیور

مسائل بهداشتی و زیست محیطی مربوط به پسماندهای روستائی :

عدم کنترل پسماندهای روستائی اعم از مواد زاید انسانی ، حیوانی و گیاهی و انتشار آنها در محیط روستا موجب آلودگی آب ، خاک و هوا می شود. و محیط مناسبی را برای رشد و تکثیر انواع ناقلان بیماریها از جمله حشرات ، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی فراهم می آورد .

مهمترین بیماریهای مرتبط با دفع غیربهداشتی پسماندهای روستائی عبارتند از :

  1.  بیماریهای منتقله بوسیله مگس
  2.  بیماریهای ناشی از موش و سایر جوندگان
  3.  بیماریهای ناشی از دام
  4.  آلودگی آب و بیماریهای ناشی از آن
  5.  آلودگی هوا و بیماریهای ناشی از آن
  6. آلودگی خاک و بیماریهای ناشی از آن
  7.  بیماریهای مهم ناشی از جداسازی غیربهداشتی پسماندها و استفاده مجدد آنها

سیستم مدیریت پسماند : مجموعه ای از فعالیت هایی است که برای سامان دادن پسماند های جامعه به روشهای مهندسی و بهداشتی صورت می گیرد.

با توجه به پیچیدگی روابط موجود در جوامع، وجود مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی، منابع طبیعی و به نظر می رسد، عدم وجود سیستم کارامد مدیریت پسماند می تواند صدمات جبران ناپذیری را به سلامت و ایمنی جامعه و محیط زیست برساند .
برای ایجاد سیستم مدیریت پسماند در روستاهای کشور باید ظرفیت های ساختاری مناسب وجود داشته باشد . بدون وجود ظرفیت های ساختاری در روستاها نمی توان انتظار داشت که حتی با تزریق امکانات، تجهیزات، ماشین آلات و سرمایه ، به سیستم مدیریت پسماند به معنی کلاسیک آن دست یافت
تجربه صد ساله شهرداری های کشور نشان می دهد که سرمایه گذاری در مدیریت پسماند در شهرها بدون توجه به طراحی سیستم مدیریت پسماند و ظرفیت سازی نتوانسته است ما را به یک مدیریت مهندسی و علمی پسماند برساند.

حتما بخوانید  :  کاربرد بیوتکنولوژی در تصفیه و مدیریت پسماند .

یکی از زیرساخت های ضروری، ضوابط، دستورالعمل و خطوط راهنما برای سیستم های مدیریت پسماند روستایی است .

به طور کلی می توان این گونه بیان کرد که عدم وجود قوانین در سیستم های مدیریت پسماند روستایی می تواند باعث عدم کارایی سیستم مدیریت پسماند بشود .

 





فایل پاورپوینت کامل و جامع و کاربردی و آموزشی جهت دانشجویان و اساتید گرامی بهداشت محیط  با 31 اسلاید





نتیجه تصویری برای دانلود






















جهت اطلاع از مطالب به روز سایت به کانالهای ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید.