سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

پاورپوینت ارگونومی در مدارس

پاورپوینت ارگونومی در مدارس



ارگونومی در مدارس

دوران کودکی از اساسی ترین مراحل رشد جسمی هر فرد می باشد که در این دوره پایه ریزی می شود. و رشد اجتماعی هم به محیط بیرون و سازگاری با آن ارتباط مستقیمی با محیط فیزیکی مدرسه که دانش اموزان زمان زیادی را در آن سپری می کنند دارد.بنابراین آموزشگاه ها و مدارس در شکل گیری نقش مهمی دارند که یکی از مهم ترین آنها استاندارد بودن میزها و نیمکت ها می باشد. نور کلاس های که در بینایی تاثیرات مستقیم دارد و همچنین کیف دانش اموزان از نظر ساختار قامتی ، افتادگی شانه ، کج بودن شانه ها و قوس کمر بسیار مهم است. ( بطور کلی ارگونومی در مدارس بسیار حائز اهمیت می باشد.)

پس فضای مطلوب آموزشگاه ها و مدارس تضمین زیادی در سلامت دانش آموزان دارد و وقوع بسیاری از حوادث را کمتر می کند. دانش آموزان سرمایه های فردا هستند.

تعریف ارگونومی

واژه ارگونومی (Ergonomics) آمیزه از دو واژه ارگو (Ergo به معنی کار) و نوموس (Nomos به معنی قانون) است. به عبارت ساده تر ارگونومی به معنای قاعده و قانون کار کردن و یا «متناسب کردن کار با انسان» می باشد.

 

اصول ارگونومی در مدارس

رعایت اصول ارگونومی در مدارس ، باعث پیشگیری از اختلالات اسکلتی – عضلانی ( مانند کمر درد ،درد شدید در مچ دست و ناحیه گردن ، درد ناحیه زانو و یا آرنج و غیره ) می شود. و جلوگیری از حوادث و کاهش یافتن خستگی و در نهایت پیش گیری از بروز بیماری ها را به دنبال دارد.مدرسه محیطی برای شکوفایی استعداد و خلاقیت دانش آموزان است. برای رسیدن به این هدف باید عوامل موثر در این زمینه که باعث تمرکز بیشتر و بهتر دانش آموزان به درس و معلم می شوند مانند روشنایی،گرما، سرما، سرو صدا ، وضعیت میز و نیمکت ها مورد توجه قرار گیرند. رعایت این اصول و قواعد تاثیر بسیار مهمی در سلامت جسمانی و ارتقای راندمان تحصیلی دانش اموزان دارد.آنچه مسلم است این است که بی توجهی و کم توجهی به تامین عوامل ارگونومی مورد نیاز در محیط مدرسه و کلاس های درس می تواند سلامت دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهد. و در صورت ادامه این وضعیت در بزرگسالی ،آنها را مستعد ابتلا به بسیاری از اختلالات و ناهنجاری های اسکلتی ، عضلانی و قامتی به خصوص در دختران کند.

 


فایل پاورپوینت کامل و جامع و کاربردی و آموزشی جهت دانشجویان و اساتید گرامی بهداشت محیط  با 50 اسلاید





نتیجه تصویری برای دانلود






















جهت اطلاع از مطالب به روز سایت به کانالهای ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید.