سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

دانلود نرم افزار SWMM

دانلود نرم افزار SWMM 5.2.3

ورژن 5.2.3



مدلسازی سیلابهای شهری با مدل بارش-رواناب SWMM

امروزه جهت شبیه سازی فرآیندهای هیدرولوژیکی و هیدرولیکی جمع آوری و دفع رواناب های سطحی که شامل چرخه آب از زمان بارش، تشکیل رواناب و روندیابی آن و در نهایت طراحی و ارزیابی سیستم های جمع اوری آبهای از مدل­های رایانه ­ای استفاده می گردد. اساسی­ ترین تصمیم در ایجاد یک مدل شبکه ­ای، درصد پیچیدگی موردنیاز یک شبکه می­ باشد. در سیستم­های بزرگ، مدل کردن کلیه اجزای شبکه (لوله­ ها، منهول­ ها و غیره) عملاً غیرممکن است. محدودیت­های زمان و بودجه در کنار کمبود اطلاعات ورودی مناسب، مدلسازان را ناگزیر نموده است تا جهت ایجاد مدلی ساده ­تر که رفتارهای هیدرولوژیکی و هیدرولیکی را نیز به حد کافی نشان دهد، فرضیاتی را به کار ببرند. دو روش متداول جهت ساده­ سازی، عبارت از طرح­ریزی مجرا و ترکیب زیرحوضه­ ها می ­باشند. طرح­ریزی مجرا، شامل حذف چندین مجرا در یک سیستم جهت کاهش پیچیدگی مدل می­ باشد. ترکیب زیرحوضه­ ها شامل ترکیب چند زیرحوضه کوچک­تر در زمانی است که تعداد زیادی زیرحوضه جهت تحلیل وجود داشته باشد.

تحقیقات صورت گرفته در زمینه استفاده از این فرضیات، نشان داده ­اند که طرح ­ریزی مجرا ممکن است باعث تغییر در پیک هیدروگراف خروجی و نیز ایجاد تأخیر در زمان رسیدن به اوج شود. طرح ­ریزی مجرا، در حقیقت جریان سیلابی را به جریان مجرا تبدیل می­کند که در این صورت رواناب در یک سطح زبرتر با سرعت کمتر، اجازه نفوذ بیشتری را خواهد داشت و همین امر سبب کاهش پیک هیدروگراف می­ شود. علاوه ­بر این، حذف مجرا از سیستم، ظرفیت ذخیره سیستم را کاهش می­ دهد و ممکن است در پیک هیدروگراف خروجی اثر بگذارد. به طوریکه در مقایسه با زمانی که کل مدل بررسی می­ شود، دبی پیک هیدروگراف خروجی را افزایش دهد.

 

استفاده از ترکیب زیرحوضه ­ها جهت کاهش پیچیدگی حوضه، تمام جزئیات پیچیده و بغرنج زیرحوضه را از بین می­ برد و رواناب را تنها بر روی یک طول جریان سطحی شبیه­ سازی می­ کند. این شبیه­ سازی به طور مشخص پیک هیدروگراف را کاهش می ­دهد، زمان رسیدن به اوج هیدروگراف را افزایش داده و حجم کل رواناب را کاهش می­ دهد. در مطالعات حاضر از آنجائی که مساحت حوضه کم می­ باشد و شبکه موردنظر پیچیده نیست، می­ توان کل حوضه را با تعداد زیرحوضه مناسب جهت افزایش دقت در شبیه­ سازی استفاده نمود. منظور از پیچیدگی، وجود کانال­هایی با اشکال و ابعاد مختلف، سازه ­های کنترل (دریچه­ ها سرریزها، روزنه­ ها) و . . . در سیستم­های جمع­ آوری رواناب­ و وجود تأسیسات مختلف (نظیر ایستگاه پمپاژ) در شبکه­ های فاضلاب می­ باشد. روشی که در بسیاری از مطالعات برای شبیه­ سازی فرایند بارش- رواناب مدنظر است، استفاده از مدل استانداردی به نام SWMM می­ باشد. این مدل حدود ۳۵ سال پیش به سفارش سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده (EPA) و در قالب یک طرح تحقیقاتی پرهزینه تهیه شده و از آن زمان تاکنون، به طور مداوم اصلاح و تقویت گردیده است. این مدل یکی از معروفترین ابزارهای موجود برای مطالعه سیستم­های فاضلاب و دفع سیلاب­های شهری محسوب می­شود.

 

هم ­اکنون، مدل SWMM، در اغلب کشورهای صنعتی به عنوان یک ابزار اصلی برای طراحی و ارزیابی شبکه­ های جمع­ آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب­های اراضی شهری به کار می ­رود. سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده (EPA)، استفاده از مدل SWMM را در پروژه ­های ذیربط الزامی داشته و به طور قانونی، آن را به یک استاندارد مبدل کرده است. این مدل قابلیت شبیه ­سازی شبکه­ های پیچیده را در حوضه­ های آبریز با تعداد دلخواه زیرحوضه دارا بوده و می­ تواند هر نوع سیستم جمع ­آوری فاضلاب و رواناب سطحی را با هر سطح پیچیدگی شبیه ­سازی نمایداستفاده از این مدل، در اغلب کشورهای دنیا از جمله، استرالیا، چین، زلاندنو، آفریقای جنوبی، کانادا، آمریکای جنوبی و اروپا رایج است

 

این مدل توسط ” لویس- ای- روسمن” در بخش تأمین و منابع آب آزمایشگاه تحقیقاتی مدیریت ملی ریسک (سینسیناتی، اوهایو) توسعه یافته و تحت شماره ۴۵۲۶۸ به ثبت رسیده و نسخه نهایی آن در سال ۲۰۰۴ میلادی، به بازار عرضه شده است. لازم به ذکر است که، آزمایشگاه مذکور تحت حمایت آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده می­باشد. مدل SWMM یک مدل دینامیک جهت شبیه‌سازی فرآیند بارش رواناب بوده و می‌تواند برای یک بارش کوتاه و یا بلندمدت (پیوسته و دائم)،کیفیت و کمیت رواناب را برای مناطق شهری مدلسازی نماید. توسعه این مدل از سال ۱۹۷۱ شروع شده و پس از آن چندین بار بصورت کامل بازنگری شده است.


دو فایل نصبی برای ویندوز های 32 و 64 بیتی در پوشه موجود است.


نتیجه تصویری برای دانلود






















جهت اطلاع از مطالب به روز سایت به کانالهای ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید.



   




.