سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

اثرات بهداشتی و زیست محیطی لاستیک فرسوده


پاورپوینت اثرات بهداشتی و زیست محیطی لاستیک فرسوده


مقدمه ای بر لاستیک فرسوده

کل تایر در اتحادیه اروپا توسط ۹۰ واحد صنعتی حدود ۳۵۵ میلیون حلقه لاستیک در سال است که حدود ۲۴ درصد کل این محصول در دنیا را به خود اختصاص می دهد [ETAMA2014]. سالانه حدود ۱٫۳ تا ۱٫۵ میلیارد حلقه لاستیک فروسده در دنیا تولید می شود.

در طول دو دهه گذشته میزان تولید لاستیک فرسوده در ایالات متحده تقریبا یک تایر به ازای هر نفر در سال بوده است. [EPA,2013] در ایالات متحده حدود ۵۰۰ میلیون و در اتحادیه اروپا حدود ۲۸۹ میلیون تایر فرسوده در سال تولید می شود.

تخمین تعداد تایر فرسوده

به عوامل مختلفی همچون : کیفیت تایر ،کیفیت جاده،کیفیت خودرو و … بستگی دارد. ولی به طور کلی منابع مختلف این مقدار را در یک حلقه تایر به ازای هر نفر در سال می دانند با سرانه تولیدی حدود ۹ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال. سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده به طور کلی این مقدار را ۲ درصد کل پسماندهای تولیدی شهری می داند. سالانه به تعداد یک سوم تعداد چرخ اتومبیل ها ، لاستیک فرسوده تولید می شود.

 

بازیافت تایر

انجمن تولید کنندگان لاستیک و تایر در اروپا از سال ۱۹۹۹ بیش از ۲۴ میلیون تن لاستیک فرسوده در این کشورها از لحاظ بازیافت مواد و انرژی مورد فرایند قرار گرفته اند و در سال ۲۰۱۰ فقط حدود ۴ درصد لاستیک ها فرسوده به لندفیل هدایت شده اند و ۹۶ درصد بازیافت شده اند که شامل:

  • ۳۸ درصد بازیافت انرژی
  • ۴۰ درصد بازیافت مواد
  • ۸ درصد ساخت مجدد
  • ۱۰ درصد استفاده مجدد و صادر.

ترکیب تایر

در یک بررسی ترکیب تایر اینگونه بیان شده است :

  • لاستیک : ۵۱ درصد
  • کربن بلاک : ۲۶ درصد
  • ترکیبات نفتی (آروماتیکها و پارافین) : ۱۳ درصد
  • اکسید روی : ۲ درصد
  • سولفور : ۱-۱٫۵ درصد
  • هالوژنها : ۰٫۵ درصد
  • سایر ترکیبات : ۷ درصد

آثار بهداشتی و زیست محیطی تایر فرسوده

1.        تجزیه ناپذیری زیستی در محیط

2.        افزایش احتمال آتش سوزی

3.        محل زاد و ولد ناقلین

4.        مشکلات عدیده در محل های دفن

5.        صرف منابع

تجزیه پذیری زیستی در محیط

لاستیک ها به دلیل نوع فرآیند تولید عملا تجزیه پذیری زیستی نمی باشند.(زمان بقا در محیط زیست بیش از ۲۰۰ سال) که این امر موجب ایجاد مشکلات عدیده در محیط زیست و انتشار مواد خطرناک موجود در ترکیب در یک بازه زمانی طولانی می شود.

از طرف دیگر در صورت دفن تایر فرسوده نیاز به زمین بسیار زیاد خواهد بود. در صورت خرد کردن و سپس دفن کردن احتمال نشت آلاینده ها بیشتر خواهد بود.

سوزاندن تایر فرسوده

در یک مطالعه بر روی گازهای خروجی ناشی از سوزاندن زباله در فضای باز مشخص شد که ۱۷ نوع فلز در جریان احتراق به هوا منتشر می شوند و همچنین ۴۶ ماده آلی در جریان سوزاندن وارد هوا می شود. (Lemieux Ryan 1993).

دی اکسین ها ، ذرات ، فلزات سنگین ،سایر آثار عمومی و بهداشتی ناشی از سوزاندن لاستیک ها می باشند.

آثار ناشی از ناقلین

یک حلقه لاستیک می تواند محل رشد و تکثیر ۱۰۰ ها لارو حشره و کرمها باشد. انواع پشه های ناقلین بیماری تب دانگ،آنسفالیت،ویروس رودخانه ROSS، ویروس نیل غربی ، مالاریا و

جوندگان و به خصوص انواع موشها می توانند عوامل مختلف بیماری نظیر انواع ویروسی ،باکتریایی و … را منتقل نمایند.

 

به عنوان مثال در سال ۲۰۰۲ شیوع عفونت های ناشی از پشه های مرگ آور مالاریا (ویروس پشه بورن) موضوع جدیدی در اوهایو بود. این پشه در نواحی استوایی و گرمسیری زاد و ولد می کند و باعث بیماری هایی نظیر تب زرد و مالاریا می شود.

ویروس نیل غربی تنها ویروس خطرناک پشه بورن نیست،ولی ثابت شده خطرناک ترین آنهاست.تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد تنها راه مقابله با آن از بین بردن تایر های فرسوده است. بیماری های دیگری نیز وجود دارد که منشا آن تایرهای ضایعاتی است مانند تب دانگ که ویروس کشنده تری از نیل غربی است که در جزایر هاوایی مشکل ساز شده است.

جمع بندی

لاستیک فرسوده می تواند باعث ایجاد مشکلات عدیده بهداشتی و زیست محیطی اعم شود. لذا با توجه به حجم تولید بسیار بالای آن و نیاز به تکنولوژی های به روز برای بازیافت آن، نیازمند توجه ویژه ای می باشد.





فایل پاورپوینت کامل و جامع و کاربردی و آموزشی جهت دانشجویان و اساتید گرامی بهداشت محیط  با 30 اسلاید





نتیجه تصویری برای دانلود






















جهت اطلاع از مطالب به روز سایت به کانالهای ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید.